Vetbultjes verwijderen (lipomen)

Wat zijn vetbulten?

Vetbulten, ook wel lipomen genoemd, zijn ronde of ovale vetbultjes onder de huid. Bijna iedereen heeft wel één of meerdere lipomen. Ze kunnen hinderlijk zijn of pijnlijk aanvoelen. De grootte varieert van een enkele millimeter in doorsnede tot grotere kwabben en voelen zacht aan. Ze kunnen overal voorkomen waar vetcellen zijn, en kunnen vrij groot worden. Veel voorkomende plaatsen in het lichaam zijn de onderarmen, oksels en de hals. Vetbulten zijn bijna altijd goedaardig maar kunnen wel hinderlijk zijn of vervelend aanvoelen.

Als vetbulten hinderlijk en/of pijnlijk zijn, kunnen deze eenvoudig worden weggesneden. Het chirurgisch wegsnijden (oftewel excisie) van de vetbult is een kleine, weinig ingrijpende vorm van huidchirurgie. Indien nodig wordt de huid plaatselijk verdoofd. Soms bestaat er twijfel over de aard van het weefsel.  Bij een vermoeden van mogelijke kwaadaardigheid sturen we het weefsel op voor pathologisch onderzoek.

In de meeste gevallen worden dit soort kleine chirurgische handelingen door de zorgverzekeraar vergoed.

Voor beoordeling en behandeling kunt u bij ons afspreken.

lipoom voor
lipoom na

Neem contact op

Heeft u een vraag? Of wilt u graag een vrijblijvend consult? Neem voor een afspraak contact op door het contactformulier hiernaast in te vullen, bel 0575 - 451255 of mail info@kliniekbronckhorst.nl

IVH-3359-20230525

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.