Zware en hangende oogleden maken het moeilijker de ogen open te houden met als gevolg bijvoorbeeld hoofdpijnklachten, vermoeidheid en een beperkt zicht. Daarnaast kunnen hangende oogleden een vermoeide of soms zelfs droevige of boze uitdrukking geven. In een enkel geval is een wenkbrauwcorrectie aan te raden. Een ooglidcorrectie is een effectieve oplossing die in ons gezondheidscentrum in Steenderen uitgevoerd kan worden. Hieronder hebben we alle informatie voor u op een rijtje gezet. Wilt u vrijblijvend een afspraak maken? Klik dan hieronder.

IVH-3236-20230525

Wanneer is een ooglidcorrectie nodig?

0011
00112

Het hebben van zware en hangende oogleden kan verschillende oorzaken hebben. Het kan aangeboren zijn, maar veelal is de oorzaak veroudering van de huid. Net als de rest van uw lichaam worden ook uw bovenoogleden ouder en kunnen ze gaan hangen. Dit is een natuurlijk verschijnsel, waarbij de elasticiteit van de huid en de kracht van de spieren van de bovenoogleden afnemen. Hangende oogleden kunnen de volgende klachten veroorzaken:

• Het ervaren van een zwaar gevoel boven de ogen;
  • Er moe uitzien;
  • Het beperken van uw zicht;
  • Vermoeidheids- en/of hoofdpijnklachten.

Dit kan zo hinderlijk zijn dat u er iets aan wilt laten doen. Een ooglidcorrectie is dan vaak een goede optie. Dit is een kleine ingreep met een groot resultaat. Bekijk hier een aantal voor- en na-foto’s.

Hoe gaat een ooglidcorrectie in zijn werk?

IVH-3249-20230525
IVH-3184-20230525
  • Voorafgaand aan de ooglidcorrectie komt u bij Kliniek Bronckhorst voor een kennismaking en een intakegesprek om de ingreep te bespreken.
  • Op de dag van de ingreep worden er eerst foto’s gemaakt van uw gezicht en oogleden voor in uw medisch dossier.
  • Daarna begint de arts met het aftekenen van het overtollig huidweefsel op het bovenooglid.
  • Vervolgens test de arts of er niet teveel weefsel wordt weggehaald. Dit doet hij door de weg te halen huid tussen een pincet te nemen en u de ogen te laten sluiten.
  • Daarna krijgt u een verdoving in de huid van de bovenoogleden. Na de verdoving voelt u niets meer van de ingreep.
  • De arts snijdt nu het afgetekende stukje weefsel open en snijdt het overtollige huidweefsel met een elektrisch apparaat weg. De bloedvaatjes worden gesloten met een elektrisch mesje.
  • Na de ooglidcorrectie wordt de huid gehecht met een doorlopende hechting.
  • Zodra de hechting dicht zit krijgt u 10 minuten een verkoelende bril op om de zwelling te verminderen.
  • Daarna bent u weer klaar om te gaan. U krijgt een tasje mee met daarin gazen, een onderlegger en een koelbril om onderweg alvast weer te koelen. De afspraak voor controle en verwijderen van de hechtingen zit erbij en de envelop met de nota.
  • Let op! U mag na de ingreep niet zelf autorijden. Zorg er dus voor dat u iemand meeneemt die u naar huis brengt!
  • De hechtingen worden na (minstens) 7 dagen verwijderd. Het litteken valt in de oogplooi en is na enige tijd nagenoeg onzichtbaar.
  • Na 3 maanden komt u - als u wilt terug - voor een eindcontrole. We maken weer foto’s en die kunt u dan via email opgestuurd krijgen.

Adviezen ooglidcorrectie

Vóór de ooglidcorrectie behandeling:

Heeft u een ooglidcorrectie gepland staan? Bekijk dan hieronder de tips ter voorbereiding op de ooglidcorrectie en voor de juiste nazorg voor een voorspoedige ingreep en een optimaal herstel.

• Begin, 2 dagen voor de operatie met het via de mond innemen van Arnica D3 druppels van Weleda.
  • Gebruik geen oogmake-up of crème op de dag van de ooglidcorrectie.
  • Draag geen sieraden op de dag van de ingreep.
  • Indien u contactlenzen draagt dient u deze niet in doen op de dag van de operatie. Na de ingreep duurt het enkele dagen voordat u weer lenzen kunt dragen.
  • Drink geen alcohol rond de ingreep ter voorkoming van onnodige zwelling van de oogleden.
  • Wanneer u medicijnen gebruikt, geef dit dan bij de arts aan tijdens het eerst consult. Met name als er bloedverdunners gebruikt worden heeft dit invloed op de operatie. Overleg de ingreep en het eventuele afbouwen van uw medicatie ook altijd met uw eigen (huis)arts en eventueel de trombosedienst.

Na de ooglidcorrectie behandeling:

• Slaap de eerste nacht na de ooglidcorrectie met een extra kussen of zet het hoofdeinde van het bed wat hoger.
  • U krijgt ooggel mee voor in de ogen – dit dient om irritatie te verminderen en de ogen te beschermen. Extra tranen kan een teken zijn van irritatie door de ingreep.
  • Tevens brengt u 2 x daags een laagje Tobradex oogzalf OP de wondjes aan, over de hechtingen. Dit dient om irritatie door de hechtingen en infecties te voorkomen.
  • Koel de eerst 48 uren na uw ooglidcorrectie de ogen regelmatig. Bij voorkeur 4 tot 6 maal per dag 10 minuten met de koelbril die u mee krijgt, met zakjes gevuld met appelstroop, of met zakjes gevuld met diepvrieserwtjes. Leg eerst een paar gaasjes of een (zak)doek op uw ogen om bevriezen van de huid te voorkomen.
  • De meeste mensen hebben geen napijn, maar u kunt gerust 4 x daags 2 paracetamol innemen bij pijn. Let op: neem geen bloedverdunnende pijnstillers, zoals bijvoorbeeld aspirine.
  • Doe het de eerste dagen na de ingreep rustig aan. De eerste dagen na de ooglidcorrectie is het belangrijk dat er geen druk op de oogleden komt te staan om zwelling te voorkomen. Dit betekent dat u bukken, voorover buigen, zwaar tillen en andere drukverhogende momenten uit de weg moet gaan.
  • Ga de eerste week na de ooglidcorrectie niet sporten.
  • De eerste paar dagen na de operatie mogen de oogleden niet nat worden. Tot de hechtingen verwijderd zijn is het verstandig de ogen niet lang nat te laten worden. Wees dus voorzichtig met douchen en het wassen van uw gezicht.
  • Ga de eerste twee weken na de ingreep niet in de felle zon, onder de zonnebank of in de sauna.
  • Draagt u contactlenzen? De eerste dagen na de ingreep raden wij aan uw bril te dragen. Na enkele dagen kunt u gerust uw contactlenzen weer dragen.
  • Maakt u zich geen zorgen als de oogleden enige tijd blauw zijn. Door de dunne, sterk doorbloede huid worden oogleden namelijk snel blauw. De eventuele zwellingen en verkleuringen zullen na ongeveer 10-14 dagen verdwijnen. Het definitieve resultaat zal na drie maanden zichtbaar zijn.
  • Mocht u last krijgen van heftig bloedverlies, druk op het oog of wazig zien (dat niet weggaat tussen het knipperen door)? Neem dan contact op met uw arts door het bij de intake meegegeven spoednummer te bellen. U krijgt namelijk ons persoonlijke 06-nummer mee om bij problemen of vragen te kunnen bellen, of via Whatsapp een foto te sturen.

Mogelijke complicaties bij een ooglidcorrectie

Hoewel de kans op complicaties bij een ooglidcorrectie klein is, neemt elke operatie risico’s met zich mee. Tijdens het intakegesprek zal dit met u besproken worden.

• Bloedlekkage: de meest voorkomende complicatie die kan voorkomen is bloedlekkage. Dit is zeer zelden ernstig en kan ervoor zorgen dat het herstel van uw oogleden iets langer duurt dan gebruikelijk.
  • Gevoelloosheid van de oogleden: deze klachten verdwijnen over het algemeen vanzelf binnen 3 tot 6 maanden.
  • Trekkend littekenweefsel: deze klachten verdwijnen over het algemeen vanzelf binnen 3 tot 6 maanden.
  • Vochtophoping rond de ogen: deze klachten verdwijnen over het algemeen vanzelf binnen een paar dagen / enkele weken.
  • Epitheelcyste: in zeer zeldzame gevallen kan een zogenaamde epitheelcyste (holte met vocht) ontstaan in het litteken, die gemakkelijk chirurgisch verwijderd kan worden.
  • Ook kan het voorkomen dat uw ogen na de operatie niet direct geheel kunnen sluiten. Dit gaat meestal na een paar dagen over. Wanneer de ogen geïrriteerd raken, kan men tijdelijk oogdruppels gaan gebruiken. In zeer zeldzame gevallen kan er sprake zijn van een gestoorde wondgenezing of pijn. De kans dat er schade aan het oog onstaat is uiterst gering.

Voor- en na foto's

Voor

Na

Meest gestelde vragen bovenooglidcorrectie

Voorafgaand aan een bovenooglidcorrectie zult u waarschijnlijk veel vragen hebben. Wij hebben de meest gestelde vragen hier verzameld.

Neem contact op

Heeft u een vraag? Of wilt u graag een vrijblijvend consult? Neem voor een afspraak contact op door het contactformulier hiernaast in te vullen, bel 0575 - 451255 of mail info@kliniekbronckhorst.nl

IVH-3359-20230525

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.